نویسنده غربی:
 
'وقتی آیت الله خامنه ای رهبر ایران بارها و بارها تاکید کرده است که ساخت سلاح هسته ای حرام است، نگرانی مذاکره کنندگان (1+5) برای امضای توافق با ایران بی مورد است. من، شخصا، به سخنان رهبر ایران اعتقاد دارم.'
گروه بین الملل، 'وقتی آیت الله خامنه ای رهبر ایران بارها و بارها تاکید کرده است که ساخت سلاح هسته ای حرام است، نگرانی مذاکره کنندگان (1+5) برای امضای توافق با ایران بی مورد است. من، شخصا، به سخنان رهبر ایران اعتقاد دارم.' این بخشی از مقاله ای درباره مذاکرات هسته ایران به قلم یک روزنامه نگار غربی است.

 
به گزارش سپیدار خبر از ایرنا؛ 'جاناتان پاور' Jonathan Power، روزنامه نگار آزاد انگلیسی که اکنون در سوئد زندگی می کند و مقالات وی درباره مسایل مربوط به سیاست خارجی بطور هفتگی در بیش از 40 نشریه و روزنامه معتبر جهان منتشر می شود، در تازه ترین مقاله خود با عنوان 'آیا توافق هسته ای ایران این هفته امضا می شود؟'، نوشته است: اکثریت مردم ایران با سلاح هسته ای مخالف هستند و اعتقاد دارند ساخت اینگونه سلاح ها، با موازین دین اسلام مغایرت دارد. در واقع این اعتقاد مردم ایران همان چیزی است که آیت الله خامنه ای رهبر این کشور نیز بارها آن را مورد تاکید قرار داده است.

جاناتان پاور که این مقاله او در روزنامه دیلی تایمز پاکستان هم منتشر شده است، می نویسد: مخالفت ایران و مردم این کشور با ساخت سلاح های کشتار جمعی، موضع ثابت آنان است و در گذشته نیز در خصوص سلاح های شیمیایی همین موضع را داشتند و در جنگ هشت ساله ای هم که عراق با حمایت آمریکا علیه ایران تحمیل کرد، ایران، برخلاف طرف مقابل، به دلیل اعتقاد به ممنوعیت اینگونه سلاح ها طبق موازین دینی، هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرد.

نویسنده با اشاره به بیانات چند روز پیش رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته ای و کیفیت لغو تحریم ها و همچنین با اشاره به اظهارات اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره موضوع هسته ای ایران، می نویسد: در روزهای پایانی مذاکراتی که قرار بود روز سی ام ژوئن(سه شنبه هفته جاری) پایان یابد اما ممکن است تا یک هفته دیگر هم بیشتر بطور بیانجامد، وضعیت اینگونه است که ایران می خواهد به محض امضای توافق همه تحریم ها لغو شوند اما طرف مقابل صرفا به لغو تدریجی تحریم ها تمایل دارد.

در ادامه این مقاله، نویسنده به نظرسنجی اخیری که بطور مشترک از سوی مرکز پژوهش های افکار عمومی دانشگاه تهران و موسسه نظرسنجی کانادایی ایران پل درباره موضوع هسته ای ایران انجام شده است، اشاره می کند و می نویسد: نتیجه این نظرسنجی ها نشان داد که دست کم دو سوم مردم ایران به تیم مذاکره کننده آمریکا و کشورهای هم پیمان آن اعتماد ندارند و بیشتر آنها نظر منفی نسبت به آمریکا و انگلیس دارند. نظر شرکت کنندگان درباره چین و آلمان متفاوت بوده و بیشتر پرسش شوندگان نسبت به روسیه و فرانسه هم تمایلی از خود نشان نداده اند. هچنین بیشتر پرسش شوندگان در پاسخ به این سوال که علت تحریم های آمریکا علیه ایران چیست؟ گفته اند که آمریکا بدنبال تسلط بر ایران است.

نویسنده در ادامه، از نتایج این نظرسنجی اینگونه نتیجه گیری می کند که اگر رهبران ایران تصمیم بگیرند از امضای توافق صرف نظر کنند، مردم این کشور هم از این تصمیم آنان حمایت خواهند کرد.

برای نویسنده جالب است که بسیاری از مردم ایران اعتقاد دارند درصورتی که تحریم ها علیه این کشور لغو نشود، نباید هیچ گونه توافق هسته ای امضا شود.

در این مقاله اذعان شده است که اکثریت قاطع مردم ایران معتقدند برخورداری از فعالیت های هسته ای برای این کشور برای اهداف صلح آمیز، بسیار مهم است. مردم ایران معقتدند که این کشور برای تضمین آینده انرژی مورد نیاز خود بعد از تمام شدن ذخایر منابع سوخت های فسیلی، نیاز به فناوری هسته ای دارد.

در ادامه این مقاله آمده است: با نگاهی به سوابق اخیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، ایجاد پلی به نام توافق هسته ای برای از بین بردن اختلافات میان دوطرف امکان پذیر است و این توافق بهتر است در شرایط کنونی انجام شود و به ماه و سال های آینده موکول نشود زیرا دیگر بعید است که آمریکا در سال های آینده رییس جمهوری به انعطاف پذیری اوباما داشته باشد و همچنین معلوم نیست که رییس دولت های آینده ایران، به اندازه حسن روحانی برای حل موضوع هسته ای این کشور، اراده داشته باشند.

نویسنده در پایان مقاله اش می نویسد: وقتی آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران بارها و بارها تاکید کرده است که ساخت سلاح هسته ای حرام است، پس دیگر نگرانی مذاکره کنندگان (گروه 1+5) از توافق هسته ای با ایران بی مورد است. من، شخصا، به سخنان رهبر ایران اعتقاد دارم.
 
 


m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








دسته بندی :  ,   ,   , 
برچسب ها :